ASV skolotāju konferences tēma: mūsdienīgs un saistošs mācību saturs

Septembŗa vidū, pāris nedēļas pēc skolas gada sākuma, Losandželosā satikās skolotāji no desmit ASV latviešu skolām. Kopā pavadījām pusotru dienu pilnveidojot mūsu skolotāju prasmes. Kā atzina paši skolotāji, no Latvijas ekspertēm uzzinājām, ka ir diasporas izglītības vadlīnijas, kas ir izmantojamas kā ceļa stabi latviešu skolu darbā. Iepazināmies ar skolotāja Mārtiņa Puteņa izveidotajiem vēstures mācību materiāliem, un ar tiešsaistes lietotnēm mācību stundu dažādošanai. Uzklausījām ieteikumus un skatījāmies paraugus par valodas mācības integrēšanu citos mācību priekšmetos. Saņēmām praktiskus padomus kā mācīt dažāda vecuma un dažādu valodas prasmju skolēnus mācību stundās. Un visiem par prieku daudz dziedājām! 

Ineta Upeniece, Valsts izglītības satura centra, Vispārējās izglītības satura nodrošinājuma nodaļas vadītāja, pirmā uzrunāja konferences dalībniekus. Pusotrā stundā, Ineta iepazīstināja skolotājus ar Latviskā mācību satura tapšanas vēsturi un nozīmi. Diasporas vadlīniju, “Es esmu vajadzīgs Latvijai, un Latvija ir vajadzīga man”, uzdevums ir palīdzēt jaunietim būt lepnam par savu latvietību, motivēt kopt valodu un attīstīt pilsonisko līdzdalību. Mācību saturs tiek piedāvāts četrās jomās: Latviešu valoda, kultūra, daba un ģeografija un vēsture.

Otrais darba posms sākās ar piemēru: Jāņa Petera un Raimonda Paula dziesmu, “Manai dzimtenei”. Par dziesmas bagātajiem vēsturiskiem elementiem mums stāstīja Mārtiņš Putenis, kas ilgus gadus māca vēsturi Ņudžersijas latviešu pamatskolā. Radās nepieciešamība pēc saistošas vēstures vielas vienam mācību gadam.  Mārtiņš ņēma dziesmas par pamatu, lai mācītu skolēniem Latvijas vēsturi no ledus laikmeta līdz mūsdienām. Mārtiņš Putenis demonstrēja daudz interesantu nodarbību, dažādas spēles un paņēmienus, kā ieinteresēt skolēnus vēstures mācību stundās. Piemēram, iepazīstinot skolēnus ar 1972. gadā komponēto dziesmu, “Manai dzimtenei”, noklausoties ierakstu no dziesmu svētkiem Rīgā, skolēniem rodas priekšstats par to kā dziesma stiprināja nacionālo pašapziņu un vairoja tautas spēku. Mārtiņa jaunie materiāli ir pieejami Latviešu valodas aģentūras mājas lapā, “Māci un mācies” portālā.

Sekoja Antas Lazarevas, VISC Valsts valodas pārbaudes nodaļas vadītājas, prezentācija, “Integrēta latviešu valodas mācīšanās”. Anta uzsvēra, ka lai pilnveidotu latviešu valodas prasmi, ir svarīgi integrēt latviešu valodas mācību vēstures, kultūras un ģeogrāfijas mācību saturā un mācību stundās. Jaunās diasporas vadlīnijas to padara skaidrāku.  A. Lazareva dalījās ar latviešu valodas programmas svarīgākām sadaļām un pēc tam demonstrēja integrētas programmas veidošanu, saistot valodas mācīšanu ar vēsturi, ģeografiju, literatūru un folkloru.  Lektore arī rādīja piemērus kā programmas adaptēt dažādiem valodas līmeņiem.

Pēc trešās uzrunas sekoja pārrunu laiks, kuŗā skolotāji identificēja jaunā mācību satura izaicinājumus. Tika sarakstīti šķēršļi un grūtības veidojot efektīvas mācību stundas. Izskanēja arī daži risinājumi.

Dienas pēdējais posms tika veltīts sarunām par to, kā dzīvāk padarīt mācību stundas izmantojot internetā atrodamo materiālu. Izmantojām savus telefonus, planšetas un datorus, lai spēlētu spēles, kas viegli izmantojamas mūsu skolās. Tiešsaistes materiāli līdzinās skolēnu pieredzei amerikāņu skolās, un dažādās lietotnes viegli izmantojamas latviešu valodas vingrinājumu un pārbaudījumu veidošanai.   Informāciju sniedza Dace Mažeika, ALA Izglītības nozares konsultante. Daces ieteikumus var lasīt viņas blogā, Tikai latviski, un FB lapā Raita valoda.

Pēc tam blakus telpā skanēja dziesmas Daces Mažeikas un Mārtiņa Puteņa vadībā. Izmantojot sagatavotās grāmatas, dziedājām karavīru dziesmas par godu Rīgas atbrīvošanas simtgadei. Par daudzām dziesmām Mārtiņš pastāstīja par dziesmu nozīmi un par pieminētiem vēsturiskajiem notikumiem.

ALA skolotāju konferenci šogad uzņēma jaukā Losandželosas latviešu skolas saime. Aija Zeltiņa-Kalniņa uzņēmās rūpes par telpu iekārtošanu un viesu labklājību. Baudījām gardas maltītes un brīnišķīgu viesmīlību. Paldies Losandželosas skolotājiem, kas piedalījās konferences rīkošanā! Pateicamies nama pārvaldniekam Jānim Taubem par palīdzību ar technoloģiju un jautro uzņemšanu nama krodziņā. Liela daļa dalībnieku bija mērojuši tālu ceļu no pilsētām, kur vasara strauji ieiet rudenī. Baudījām arī Losandželosas silto sauli, tādējādi pastiepjot vasaru garāku.

Svētdienas rīts tika veltīts darba grupām. Skolotājiem bija iespēja iepazīties ar tematisko plānu veidošanu kopā ar lektorēm Inetu un Antu. Bija vairāki skolotāji, kas iedziļinājās lietotņu izmantošanā ar Daci. Grupa skolotāju ar interesi klausījās Mārtiņa ieteikumus par vēstures mācīšanu latviešu skolās.  

Amerikas latviešu apvienība izsludinājusi 2019./2020. skolas gadu par “Sveika, Latvija!” gadu. Dzirdējām Ņudžersijas latviešu pamatskolas ieteikumus par skolēnu projektiem saistībā ar  “Sveika, Latvija!” izglītojošajiem braucieniem. ALA vēlas nodrošināt nākotni programmai, ko baudījuši 820 latviešu jaunieši. Skolu uzdevums ir būt par “Sveika, Latvija!” vēstnešiem savās pilsētās, cerībā piesaistīt plašāku latviešu publiku programmu atbalstīšanā.

Nobeidzot konferences dienas, lūdzām dalībniekiem izteikties par konferencē iegūto, un par to, kā pietrūka. “Par laimi” dalībnieki labāk saprot vadlīnijas un varēs tās pielietot mācību stundās. “Par laimi” skolotāji iepazinās ar jauniem materiāliem, un saņēma konkrētus piemērus, kā veidot mācību stundas izmantojot vadlīnijas un minētos materiālus. “Par laimi” dalībniekiem bija iespēja dalīties pieredzē un apspriest risinājumus dažādiem izaicinājumiem.  “Diemžēl’’ konference bija par īsu, un nepietika laika praktiskām nodarbībām.  “Diemžēl’’ neizdziedājām visas karavīru dziesmas. Tas lai paliek uz nākošo konferenci!

Baltic Jazz Trio celebrates centenaries of three Baltic States

The Baltic Jazz Trio is one of the premiere jazz ensembles in the Baltics, and have been performing together for more than a decade. As their name indicates, the trio is made up of three musicians from the Baltic States – drummer Māris Briežkalns from Latvia, double bassist Toivo Unt from Estonia, and pianist Dainius Pulauskas.

To celebrate the recent centenaries of the three Baltic states, the ensemble came together to record jazz versions of compositions by Baltic composers, and the album, simply entitled Centenary, was released in 2018.

One of Estonian composer Arvo Pärt’s best known works is ‘Für Alina’. Originally for solo piano, the work, dedicated to a daughter’s friends whose family had split up, is very quiet and tender, and the Trio’s interpretation of this work preserves the intimacy and longing that is imbued throughout the piece, particularly in Pulauskas’ piano performance.

Originally written for string orchestra, Latvian composer Pēteris Vasks’ ‘Viatore’ loses none of its quiet intensity and weightiness in the trio’s performance. The music is in a near constant state of motion, with Unt’s double bass providing the backbone for this entrancing interpretation.

The Trio performs two preludes by Lithuanian composer Mikalojus Čiurlionis. Čiurlionis was also well known as a painter, and considered a major force in European abstract art. Many of his musical works could also be considered paintings, and the Trio brings forth the vivid colors and elements in the two preludes – Op. 11 No. 3 and Op. 7 No 4. Briežkalns’ drums are used not just to keep time but also to add to the sonic palette, particularly in the expressive No. 3 and the rhythmic and pulsating No. 4.

The album concludes with the Baltic Jazz Trio’s performance of Latvian popular music composer Raimonds Pauls’ ‘For Mother’. Pauls, with his peerless knack for composing catchy and memorable melodies, provides a sentimental and nostalgic mood, and the Trio captures the essence of the work, bringing this musical journey through the Baltics to a satisfying close.

According to Briežkalns, the album was meant to flow together as a cohesive musical narrative, rather than having disparate tempos and styles. Though some may find that the works are very similar in nature and style, the reserved and even occasionally somber performances do allow for an absorbing, engrossing listen, with no musical shocks along the way.

Centenary is a significant musical accomplishment, particularly considering that many of the works on the album were originally more academic music compositions, and presenting these in a jazz style could have been a challenge. However, these three talented and accomplished Baltic musicians have revealed new elements in these works with their jazz interpretations. The Baltic Jazz Trio has confirmed themselves as a truly masterful ensemble, and Centenary is a worthy gift to the Baltic States on their 100th anniversaries.

Centenary

Baltic Jazz Trio

MMC, MMCCD021, 2018

Track listing

  1. For Alina – Arvo Pärt
  2. Viatore – Pēteris Vasks
  3. Prelude Op.11. Nr.3 – Mikalojus Konstantinas Čiurlionis
  4. Prelude Op.7. Nr.4 – Mikalojus Konstantinas Čiurlionis
  5. Siin On Oja – Olav Ehala
  6. Chestnut Blossom – Dainius Pulauskas
  7. Nostalgia – Dainius Pulauskas
  8. For Mother – Raimonds Pauls

Egils Kaljo is an American-born Latvian from the New York area . Kaljo began listening to Latvian music as soon as he was able to put a record on a record player, and still has old Bellacord 78 rpm records lying around somewhere.

Sinfonietta Rīga vividly brings to life works of new Latvian composers

The Latvian national music label Skani was established to, among other goals, promote new works by Latvian composers to a global audience. One recent such example is the collection Chamber Symphonies, three symphonic works performed by the orchestra Sinfonietta Rīga, conducted by Normunds Šnē. The CD, released in 2017, collects three single movement symphonies by Andris Dzenītis, Anitra Tumševica, and Linda Leimane.

All three works were commissioned by Sinfonietta Rīga, and each composer was given the challenge of composing a symphonic work for the comparatively smaller orchestra. Though a chamber orchestra, the performances reveal that even a smaller ensemble can be powerful, and can provide vivid and dynamic interpretations, full of color and nuance.

Composer Andris Dzenītis has established himself as one of the premiere composers in Latvia today, and has already had a productive and successful career, and he was already winning composition awards at the age of 16. He has already won the Latvian Great Music Award twice (2007, 2015). According to the CD booklet, Dzenītis says that his “work is emotionally guided by the relationship between fragility, original force and brutality.” Indeed, much of that can be heard in his contribution to this collection – ‘(Sin)fonietta’. From its mysterious, ominous beginning with a solo clarinet sounding almost like a scream, the work continues its uneasy development, with an ascending cello motif leads to an almost violent climax, an eruption of tension in the strings.

The CD booklet describes composer Anitra Tumševica’s work ‘Die Stimme’ as  “a philosophical generalisation about the voice and its direct and transcendental meanings.” The work presents the concept of the voice in many ways – the voice of God, the media being a kind of voice, and the work presents many individual voices of the instruments. The work has a kind of cinematic quality to it, and is energetic and driving from the onset. This then leads to a quieter and slower section, with an almost mournful melody heard in the woodwinds. Later in the work, we hear the actual voices of the orchestra members – being unintelligible, this gives the work an unsettling feeling.

Calling the works collected here challenging would be an understatement. As with many other modern academic compositions, the composers eschew traditional melody and forms to create sonic explorations and experiments, which may be difficult for some listeners to appreciate. Perhaps the most challenging work on the CD is Linda Leimane’s ‘Guesstimations’. According to the booklet, Leimane’s music is “characterised by high intensity and brutality combined with a subtly varied colour palette.” In the work, the composer seems to want to intentionally disorient the listener with sudden sounds and changes in tempo, giving the work a kind of dreamlike sensation, particularly in the thundering drums, along with the rising and falling strings.

Sinfonietta Rīga, established in 2006, has long been established as one of the premiere orchestras in Latvia. Led by conductor Normunds Šnē, the chamber orchestra displays its proficiency with a broad variety of musical offerings, from the Baroque era to modern works, including many experimental and non-traditional performances. The ensemble has won the Latvian Great Music Award on three separate occasions, and also won a Grammy award for their performance of Adam’s Lament by Estonian composer Arvo Pärt. Šnē, who has also worked with the Latvian National Symphony Orchestra and the Latvian National Opera Orchestra, has collaborated with many well known musicians, and also founded the new music festival Arēna in 2003.

Sinfonietta Rīga and conductor Normunds Šnē vividly bring these new compositions to life on Chamber Symphonies. Vividly displaying the wide variety and creative spectrum of modern Latvian academic music, the ensemble provides nuanced and compelling interpretations of these works. The record label Skani, committed to presenting the best in Latvian compositions and performances, continues to showcase the many facets and creativity of Latvian musicians and composers, and these three compositions, in the hands of exceptional musicians like Sinfonietta Riga and conductor Normunds Šnē, prove to be worthy entries in modern music.

For further information, visit the Sinfonietta Rīga website and the Skani website.

Chamber Symphonies

Sinfonietta Rīga

LMIC/SKANI 059, 2017

Track listing

  1. (Sin)fonietta – Andris Dzenītis
  2. Die Stimme – Anitra Tumseviča
  3. Guesttimations – Linda Leimane

Egils Kaljo is an American-born Latvian from the New York area . Kaljo began listening to Latvian music as soon as he was able to put a record on a record player, and still has old Bellacord 78 rpm records lying around somewhere.